Dwa razy Saint-Emilion -co każdy chłopak wiedzieć powinien, co każda dziewczyna wiedzieć powinna?

Lubię degustować wina w parach, szczególnie w ciemno i polecam tę metodę niedotrenowanym. Łączę niektóre wina ze swojej kolekcji w duety i odkładam w specjalne miejsce, potem wybieram w ciemno jedną z par i degustuję.

Za kryterium najlepiej obrać taktykę parowania dwóch win z jednej apelacji lub jednego szczepu, cenowo i rocznikowo mogą być na tym samym poziomie lub nieznacznie różnym. Jeśli porównamy dwa wina, za które zapłaciliśmy tyle samo – no to mamy łatwy stosunek (jeśli drugiej osobie również smakują) ceny do jakości. Można wybrać też różne pułapy cenowe, żeby się przekonać czy warto było dopłacić 30 złotych wobec tańszej butelki.

W tym wypadku wziąłem dwa wina z sąsiednich bardzo podobnych apelacji bordoskich z St.-Emilion w nazwie. Moim zdaniem siły powinny być mniej więcej równe, bo porównywanie Chateau Ausone za kilka tysięcy z winem supermarketowym z tej samej apelacji byłoby równie owocne badawczo co oglądanie debaty między profesorem a licealistą.

Ausonów chwilowo nie mam i pod lupę do degustacji w ciemno (ciemność, widzę ciemność)  trafiły dwa wina z Lidla. Wina z sąsiednich roczników, sąsiedniej miedzy, sąsiedniej ceny i sąsiedniej dostawy. Wstrzymałem się z nimi ponad rok i wypiłem dopiero teraz.

Jedno pochodzi z Puisseguin Saint-Emilion – jednego z satelit, które ogrzewają się w cieniu sławnej nazwy – wina stąd są  znacznie mniej cenione, ale też i tańsze. Szukając prestiżu trzeba jednak eliminować wszelkie przedrostki w Saint-Emilion – drugie moje wino to Saint-Emilion Grand Cru.

 Moim zdaniem sednem jest rozumieć system klasyfikacyjny Saint-Emilion, którego poziomy są trochę zwodnicze ze względu na osobliwe używanie symbolu „grand cru”. Ponad dwustu producentów ma prawo do etykiety „Saint-Emilion Grand Cru”, co jest bardzo dużą liczbą zważywszy na dość skromny rozmiar apelacji. Jakościowo poniżej GC znajduje się nieco mniejsza liczba producentów podstawowego AOC „ Saint-Emilion”, którzy nie przeszli (lub nie zgłosili się do) dwóch kontrolnych degustacji przez syndykat i mają trochę większą wydajność zbiorów.

Ale reputacja apelacji opiera się na blisko setce producentów o statusie „Saint-Emilion Grand Cru Classé”, z których na podstawie przyznawanych punktów wydziela się jeszcze super-elitę (brane pod uwagę są reputacja, degustacja, charakterystyka winnicy i metoda produkcji).

 

Nazwa „Saint-Emilion Grand Cru” myli, gdyż w wielu innych systemach apelacyjnych grand cru oznacza ekstraklasę. Tutaj grand cru należy czytać superieur czyli wino nieco powyżej najprostszego. Dlatego poszukiwacze głębszych wrażeń muszą szukać tutaj grand cru classé. Producenci grand cru często cenowo korzystają z tego symbolu, chociaż w tej klasie też zdarzają się dobre etykiety.

 

CHATEAU PEREY CHEVREUIL 2011 Saint-Emilion Grand Cru

CHATEAU FONGABAN 2010 Puisseguin Saint-Emilion

Obraz 026 a

 

I w sumie Chateau Perey Chevreuil Saint-Emilion Grand Cru 2011 jest moim zdaniem dobrym winem, lepszym od Chateau Fongaban 2010 z Puisseguin Saint-Emilion. W oku jest nieco ciemniejsze i tworzy gęstsze łzy na kieliszku. Ma sporo aromatu słodkich ciemnych owoców i beczki: czekolady, mokki, runa leśnego. Fongaban oprócz ciemnych owoców funduje dość długo po otwarciu mało atrakcyjne bandażowo-stajenne zapachy redukcji. Sześć lat, kwasowości już niedużo i nieco brakuje tu wigoru. Owoc jest spod znaku takiej płaskiej czarnej porzeczki, finisz dymny. Bardziej będzie smakować niedzielnemu amatorowi wina niż fanowi Bordeaux.

Perey Chevreuil jest wytrawniejsze, miękkie i dość soczyste, o smaku ciemnych owoców, śliwki, kawy, trochę też suszonych ziół.

Oba wina oparte na szczepie merlot, przystępne, gładkie, ciepłe i beczkowe.

Chateau Perey Chevreuil St.-Emilion Grand Cru 2011

Ocena: 85 p. Kupione w Lidlu za 40 zł.

Chateau Fongaban Puisseguin Saint-Emilion 2010

Ocena: 80-81 p. Kupione w Lidlu za 35 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Antyspam *